Het Model Integrale Samenwerking (MIS-K) toont de afgesproken (wettelijke) verdeling van verantwoordelijkheden tussen Jeugdwet en Onderwijswetten, geldend voor scholen, gemeenten en samenwerkingsverbanden in de Kop van Noord-Holland.
Onderdeel | Jeugdwet | Overige wetten | Onderwijswetten Basisondersteuning | Onderwijswetten Extra ondersteuning | Poreuze randen | |
---|---|---|---|---|---|---|
1a. | Gedrag (als gevolg van..) | X | PO-VO | PO-VO | X | |
1b. | Versterken van de sociale vaardigheden (preventief of licht curatief) | PO-VO | PO-VO | X | ||
1c. | Seksueel grensoverschrijdend gedrag | X | ||||
1d. | Diagnostiek, psycho-educatie en behandeling (Jeugd GGZ) | X |
Onderdeel | Jeugdwet | Overige wetten | Onderwijswetten Basisondersteuning | Onderwijswetten Extra ondersteuning | Poreuze randen | |
---|---|---|---|---|---|---|
2a. | Begeleiding bij (ernstige) leesproblemen | PO-VO | PO-VO | |||
2b. | Begeleiding bij dyslexie en ernstige dyslexie | PO-VO | PO-VO | |||
2c. | Onderzoek, diagnostiek en behandeling bij ernstige dyslexie | X (PO) | X (VO) | |||
2d. | Inzet bij fysieke leermiddelen bij dyslexie en leesproblemen | PO-VO | PO-VO | |||
2e. | Dyscalculie | PO-VO | PO-VO |
Onderdeel | Jeugdwet | Overige wetten | Onderwijswetten Basisondersteuning | Onderwijswetten Extra ondersteuning | Poreuze randen | |
---|---|---|---|---|---|---|
3a. | Onderzoek gericht op het intelligentieniveau | PO-VO | PO-VO | |||
3b. | Diagnostiek in het kader van jeugdhulp | X |
Onderdeel | Jeugdwet | Overige wetten | Onderwijswetten Basisondersteuning | Onderwijswetten Extra ondersteuning | Poreuze randen | |
---|---|---|---|---|---|---|
4a. | Begeleiding op school | PO-VO | PO-VO | |||
4b. | Huiswerkbegeleiding | Voor ouders | ||||
4c. | Remedial teaching | PO | ||||
4d. | Ergotherapie (behandeling) | ZWV | PO | |||
4e. | Executieve functies (plannen en organiseren) | PO-VO | ||||
4f. | Psycho-educatie tbv leerontwikkeling | PO-VO (groepsgenoten) | ||||
4g. | Epilepsie: begeleiding in school | PO-VO | LWOE | |||
4h. | Speltherapie | PO-VO | ||||
4i. | Onderzoek of tijdelijke begeleiding door orthopedagoog/psycholoog | PO-VO | PO-VO | |||
4j. | Aanschaf van aangepast materiaal en middelen | Via UWV | PO-VO |
Onderdeel | Jeugdwet | Overige wetten | Onderwijswetten Basisondersteuning | Onderwijswetten Extra ondersteuning | Poreuze randen | |
---|---|---|---|---|---|---|
5a. | Behandeling van ernstige taal- en spraakmoeilijkheden | ZVW | ||||
5b. | Begeleiding bij ernstige taal- en spraakmoeilijkheden in onderwijs | PO-VO | Cluster 2 |
Onderdeel | Jeugdwet | Overige wetten | Onderwijswetten Basisondersteuning | Onderwijswetten Extra ondersteuning | Poreuze randen | |
---|---|---|---|---|---|---|
6a. | Persoonlijke verzorging | X | ZWV | PO-VO | PO |
Onderdeel | Jeugdwet | Overige wetten | Onderwijswetten Basisondersteuning | Onderwijswetten Extra ondersteuning | Poreuze randen | |
---|---|---|---|---|---|---|
7a. | Voorbehouden medische handelingen | ZWV | ||||
7b. | Niet-voorbehouden handelingen, waaronder diabeteszorg | PO-VO |
Onderdeel | Jeugdwet | Overige wetten | Onderwijswetten Basisondersteuning | Onderwijswetten Extra ondersteuning | Poreuze randen | |
---|---|---|---|---|---|---|
8a. | Leer- en kwalificatieplicht | X | PO-VO | PO-VO | X | |
8b. | Ontheffing leerplicht | Leerplicht en GGD | ||||
8c. | Schoolmissers/ thuiszitters en opbouw van onderwijs | X | PO-VO | PO-VO | x |
Onderdeel | Jeugdwet | Overige wetten | Onderwijswetten Basisondersteuning | Onderwijswetten Extra ondersteuning | Poreuze randen | |
---|---|---|---|---|---|---|
9a. | Buitenschoolse opvang | Voor ouders | ||||
9b. | Buitenschoolse opvang plus | In ontwikkeling | ||||
9c. | Particulier onderwijs | Voor ouders | ||||
9d. | Deeltijdonderwijs en/of volgen van enkele lessen | Leerplicht | PO-VO | |||
9e. | VSO-leerlingen stagelopen uitstroom dagbesteding | X | VO | |||
9f. | Hoogbegaafdheid | X | PO-VO | PO | X |